تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1400 - 9:16
کد خبر : 102929

شاخص نسبت پشتیبانی در تامین اجتماعی گیلان باز هم کاهش یافت

شاخص نسبت پشتیبانی در تامین اجتماعی گیلان باز هم کاهش یافت

جارستان: معاون تعهدات بیمه ای تامین اجتماعی استان گیلان در گزارشی تحلیلی ، افت بیشتر نسبت پشتیبانی ( بیمه شدگان به مستمری بگیران ) در سالجاری را هشداری جهت الزام به نگاه عمیقتر برای برنامه ریزی ها و راهبردهای کاربردی بمنظور برون رفت از آن دانست .   به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی

جارستان:

معاون تعهدات بیمه ای تامین اجتماعی استان گیلان در گزارشی تحلیلی ، افت بیشتر نسبت پشتیبانی ( بیمه شدگان به مستمری بگیران ) در سالجاری را هشداری جهت الزام به نگاه عمیقتر برای برنامه ریزی ها و راهبردهای کاربردی بمنظور برون رفت از آن دانست .

 

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، محمد هرمزی در این گزارش با تاکید بر اینکه در ابتدای دهه ۸۰ نسبت پشتیبانی در استان با وجود حدود ۲۴۰ هزار بیمه شده اصلی و ۴۰ هزار مستمری بگیر معادل شش بود اذعان داشت : در طی سالهای اخیر در دودهه گذشته علاوه بر رشد طبیعی نسبت جمعیتی ، شاهد تحولاتی بودیم که منجر به سرعت یافتن نسبت خروجی ها در مقابل ورودی ها گردید .

وی با اشاره به قوانین بازنشستگی سخت و زیان آورر و ماده ۱۰ نوسازی صنایع و شمولیت فرزندان اناث برای استفاده از مستمری پدر و یا عدم خروج همسران بازمانده در صورت ازدواج مجدد بر اساس قوانین حمایت از خانواده بعنوان نمونه ای از مواردی که منجر به رشد بی رویه آمار پرونده های مستمری ها گردید اذعان داشت : مجموعه مولفه های مختلف سبب گردید تا طی دو دهه اخیر آمار مستمری بگیران بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یابد و این درحالی است که تعداد بیمه شدگان اصلی با حدود ۴۳۰ هزار نفر نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یافته است که بخش عمده ای از بیمه شدگان جدید در گروههایی همچون رانندگان ، قالیبافان ، خادمین مساجد و کارگران ساختمانی که نیمی از این میزان رشد را شامل میگردند از حق بیمه سهم دولت استفاده نموده و در واقع بصورت نسیه ای و تبدیل ارقام حق بیمه که ارزش آن به روز میباشد به دیون دولت ، در حال استفاده از خدمات و تعهدات میباشند .

معاون تعهدات بیمه ای تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه نسبت پشتیبانی یعنی تعداد ورودی ها به خروجی ها یا در مصداقی دیگر بیمه پردازان به دریافت کنندگان تعهدات یکی از شاخص های مهم و بنیادین در مجموعه های بیمه گر است اذعان داشت : این نسبت مطابق تحقیقات آماری و علمی بین المللی ، در ایده آل ترین شرایط بین ۱۵ تا ۲۴ بوده ولی با سالمندتر شدن سازمانها در زوندی طبیعی کاهش مییابد .

وی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد این نسبت در سازمان تامین اجتماعی حدود ۷ بوده ، خاطر نشان ساخت : رقم فعلی در سطح کشور اندکی بیشتر از ۵ قرار داشته و استان گیلان طی سالهای اخیر در رده آخر جدول رتبه بندی استانها بوده است .

محمد هرمزی با تاکید بر اینکه تا پایان سال گذشته این رقم در استان گیلان در حدود ۳ بوده ، افزود : برای اولین بار و در سالجاری متاسفانه نسبت پشتیبانی تامین اجتماعی گیلان با افت مجدد به رقم ۲/۹ تنزل نمود و این درحالی است که میزان تعداد مستمری بگیران بعنوان عدد مرجع در مخرج این شاخص ، تعداد پرونده های مستمری لحاظ گردیده و اگر تعداد واقعی نفرات ( با احتساب دو یا چند نفر در پرونده های بازماندگان ) اعمال گردد این رقم تا ۲/۸ تنزل دوباره خواهد داشت .

معاون تعهدات بیمه ای تامین اجتماعی گیلان ، ایجاد اشتغال ، تلاش برای جذب بیمه پردازان جدید ، ارسال لیست دستمزدهای واقعی و ساماندهی مهمانان ناخوانده و من غیر حق را از راهکارهای ضروری برای تقویت دوباره این نسبت برشمرده و گسترش و رونق تولید و صنعت و جلوگیری از برخی سوء استفاده ها توسط مخاطبین بمنظور بهره مندی از تعهدات را الزامی دانست .

محمد هرمزی همچنین با اشاره به اینکه بیشتر مولفه های اثرگذار بر این نسبت که سالمندی جمعیت خود یکی از آنهاست عوامل خارجی بوده و مستقیماً در اختیار این سازمان و قابل کنترل نیست بر تامل و نگاه عمیقتر برای برنامه ریزی و آینده نگری جهت برون رفت از تنگناهای ناشی از این افت در سطح کلان کشوری تاکید نمود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.